Miten mitata uskontoa?
Tilastolliset tutkimukset tarkastelevat
uskonnollisuutta usein yksiulotteisena muuttujana. Uskonnollisuus ajatellaan pituutta
tai painoa vastaavana ominaisuutena, jota voidaan kuvata yhdellä lukuarvolla: uskonnollisuutta
voi olla paljon tai vähän, ja ihmiset voitaisiin ainakin periaatteessa
järjestää jonoon uskonnollisuuden asteen mukaan siten, että toisessa päässä
seisoo kaikkein uskonnollisin ihminen ja toisessa taas vähiten uskonnollinen. Varsin
usein yksiulotteista uskonnollisuutta vieläpä mitataan vain yhdellä
kyselylomakkeen osiolla, esimerkiksi sellaisella kuin ”Pidän itseäni uskonnollisena ihmisenä (1 = täysin eri
mieltä, 7 = täysin samaa mieltä)”.
Uskonnollisuuden
typistäminen yksiulotteiseksi muuttujaksi on kuitenkin monella tapaa
ongelmallista. Kumpi on uskonnollisempi: hän, joka käy aktiivisesti seurakunnan
tilaisuuksissa mutta lähinnä tapaamassa ystäviä, vai hän, joka vierastaa
järjestäytynyttä uskonnollisuutta ja juttelee silti joka ilta isoäidilleen
Taivaassa? Tai kumpi on uskonnollisempi: hän, jolle Raamatun luomiskertomukset
ovat historiallisesti tosia, vai hän, jolle ne ovat vertauskuva Jumalan ja
luomakunnan suhteesta? Onko uskonnollisuuden määrä ylipäätään mielekäs tapa
puhua tällaisista uskonnollisuuden vivahteista?
Usein oleellista ei ole niinkään se, onko henkilö uskonnollinen, vaan se, millä tavalla hän on uskonnollinen. Matthias Jongkindin ja kumppanien itsemurhatutkimus on tästä hyvä esimerkki.
Uskonto ja itsemurha
Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että
uskonnollisuus keskimäärin vähentää itsemurhariskiä. Ei kuitenkaan ole tarpeeksi
tietoa siitä, mikä uskonnossa suojaa itsetuhoisuudelta. Juuri tätä Jongkind ja
kumppanit pyrkivät omassa tutkimuksessaan selvittämään.
Tutkimukseen
osallistui yhteensä 155 kristittyä masennuspotilasta. Potilaat vastasivat
kyselyihin, jotka mittasivat muun muassa masennusoireiden voimakkuutta,
itsetuhoajatuksia ja aiempia itsemurhayrityksiä. Tämän lisäksi tutkijat olivat
kiinnostuneita siitä, millaisia mielikuvia potilailla oli Jumalasta ja missä
määrin heidän uskonnolliset ja eettiset periaatteensa sallivat itsemurhan.
Osoittautui, että mitä jyrkemmin potilaan eettinen ja uskonnollinen vakaumus kielsi itsemurhan, sitä vähemmän hänellä oli itsetuhoajatuksia ja itsemurhayrityksiä. Itsetuhoajatuksilta suojasi myös
se, jos potilas näki Jumalan mahtavana mutta samalla rakastavana ja auttavana
voimana. Mielikuva etäisestä, poissaolevasta ja passiivisesta Jumalasta
puolestaan lisäsi itsetuhoajatuksia.
Jongkind ja kumppanit tarkastelivat uskontoa yhden sijasta
kahdella eri ulottuvuudella. Jo yhden ulottuvuuden lisääminen tuotti selvästi
aiempaa rikkaamman kuvan uskonnon ja itsetuhoisuuden suhteesta. Entäpä jos
moraalisääntöjen ja jumalakäsitysten lisäksi olisi tutkittu vielä esimerkiksi mielikuvia
tuonpuoleisesta?
Jongkind, M., van den Brink, B., Schaap‐Jonker, H., van der Velde, N., & Braam, A. W. (2018). Dimensions of Religion Associated with Suicide Attempt and Suicide Ideation in Depressed, Religiously Affiliated Patients. Suicide and Life-Threatening Behavior.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti