Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että
uskonnon ja hyvinvoinnin välillä on monilla mittareilla mitattuna myönteinen
yhteys: Uskonnolliset ihmiset käyttävät keskimäärin vähemmän päihteitä kuin
muut ja heillä on muutenkin terveellisemmät elämäntavat. Uskonnolliset ihmiset
ovat myös keskimääräistä onnellisempia ja tyytyväisempiä elämäänsä. Onpa
joissain tutkimuksissa havaittu uskonnollisten ihmisten elävänkin keskivertoa pidempään
– näin ainakin Yhdysvalloissa, missä valtaosa tutkimuksista on tehty.
Väestön tasolla ilmenevä yhteys ei kuitenkaan välttämättä
päde jokaisessa väestöryhmässä. (Edellinen lause on niin tärkeä, että se on
syytä sisäistää. Lue se siis vielä kerran ajatuksen kanssa: väestön tasolla ilmenevä
yhteys ei välttämättä päde jokaisessa väestöryhmässä.) Vaikka uskonnollisuus yleisesti
tukisikin hyvinvointia, se saattaa jonkin ryhmän parissa vaikuttaa jopa päinvastaisesti
ja olla haitaksi. Uskontojen piirissä esiintyy esimerkiksi runsaasti kielteisiä
asenteita sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta kohtaan, mikä ei ehkä ole
omiaan tukemaan uskonnollisten HLBT-ihmisten hyvinvointia.
Suzanne Sternin ja A. Jordan Wrightin tutkimus
pyrkii selvittämään, millaisessa yhteydessä uskonnollisuus ja henkisyys ovat
seksuaalivähemmistöihin kuuluvien identiteettiin ja itsetuntoon. Tutkimukseen
osallistui yhteensä 376 eri-ikäistä vastaajaa, jotka identifioituivat homoiksi,
lesboiksi tai biseksuaaleiksi. Aineistonkeruu toteutettiin kokonaan
Internetissä: tutkittavat värvättiin seksuaalivähemmistöjen keskustelupalstojen
kautta, ja he osallistuivat tutkimukseen täyttämällä sähköisen kyselylomakkeen.
”Henkisyydellä” Stern ja Wright tarkoittavat
henkilökohtaista suhdetta johonkin suurempaan voimaan tai vakaumusta, joka antaa elämälle
merkitystä ja päämäärää. ”Uskonto” puolestaan on henkisyyden järjestäytynyttä
harjoittamista vakiintuneessa muodossa. Henkisyys ja uskonto esiintyvät usein
yhdessä ja toisiinsa kietoutuneina, mutta Sternin ja Wrightin mukaan on myös
mahdollista olla henkinen olematta uskonnollinen (tai päinvastoin). Sisäinen
rauha ja kokemus ykseydestä maailman kanssa ovat esimerkkejä henkisistä
kokemuksista, jotka eivät välttämättä edellytä yhteyttä järjestäytyneeseen uskontoon.
Stern ja Wright totesivat tutkimuksessaan,
että henkisyys oli yhteydessä myönteiseen homo-/lesbo/bi-identiteettiin ja
uskonnollisuus puolestaan kielteiseen: Uskonnollisilla vastaajilla oli muita kielteisempi
käsitys homo-/biseksuaalisuudesta ja enemmän heteronormatiivisia asenteita.
Henkisyys puolestaan ennakoi hyväksyvää asennetta omaa seksuaalisuutta kohtaan.
Vastaava yhteys todettiin, kun tarkasteltiin uskonnollisuuden ja henkisyyden
yhteyttä itsetuntoon. Mitä enemmän henkisyys korostui henkilön elämässä, sitä
parempi itsetunto hänellä oli. Uskonnollisuus puolestaan liittyi heikkoon
itsetuntoon.
Uskonnollisuus ei siis aina ole hyvinvointia edistävä tekijä, vaan joillekin ryhmille – esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille – se voi olla jopa hyvinvoinnin rasite. Sternin ja Wrightin tutkimus herättää kuitenkin myös yleisemmän kysymyksen uskonnon ja hyvinvoinnin suhteesta: Useimmissa tutkimuksissa ei ole tarkasteltu erikseen uskonnollisuutta ja henkisyyttä vaan on käytetty mittareita, jotka mittaavat sekaisin kumpaakin. Kuinka suuri osa uskonnon ja hyvinvoinnin yhteyksistä liittyykin loppupeleissä nimenomaan henkisyyteen?
Uskonnollisuus ei siis aina ole hyvinvointia edistävä tekijä, vaan joillekin ryhmille – esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille – se voi olla jopa hyvinvoinnin rasite. Sternin ja Wrightin tutkimus herättää kuitenkin myös yleisemmän kysymyksen uskonnon ja hyvinvoinnin suhteesta: Useimmissa tutkimuksissa ei ole tarkasteltu erikseen uskonnollisuutta ja henkisyyttä vaan on käytetty mittareita, jotka mittaavat sekaisin kumpaakin. Kuinka suuri osa uskonnon ja hyvinvoinnin yhteyksistä liittyykin loppupeleissä nimenomaan henkisyyteen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti