Moraalipsykologia on psykologian osa-alue, joka tutkii
moraalia ihmismielen ominaisuutena. Toisin kuin filosofisessa etiikassa,
moraalipsykologiassa ei siis tutkita hyvää ja pahaa sinänsä, vaan sitä, miten
ihmiset tekevät moraalisia ratkaisuja omassa elämässään.
Moraalipsykologia ja uskontopsykologia ovat pitkään kulkeneet omia
teitään tietämättöminä toistensa tuloksista. Tämä on sääli, sillä moraalilla on
paljon tekemistä uskonnon kanssa ja päinvastoin. Kiinnostus tutkimusalojen
yhdistämiseen tuntuu kuitenkin olevan kasvussa, ja jotain on jo tehty meillä
Suomessakin: Annukka Vainio on tehnyt väitöskirjan evankelis-luterilaisten,
vanhoillislestadiolaisten ja uskonnollisiin yhteisöihin kuulumattomien
suomalaisnuorten moraaliarvioinneista. Minä itse olen puolestani tutkinut
saksalaisten muslimijärjestöjen perjantaisaarnoja moraalipsykologian
näkökulmasta.
Hagop Sarkissian ja Mark Phelan ovat tuoreessa
tutkimuksessaan selvittäneet jumalakäsitysten yhteyttä moraaliseen
objektivismiin. Moraalisella objektivismilla tarkoitetaan näkemystä, jonka
mukaan hyvä ja paha eivät viime kädessä ole näkökulmakysymyksiä, vaan on olemassa
kaikkia ihmisiä sitovia moraalisia totuuksia. Objektivisti voi esimerkiksi
todeta, että eläimen tappaminen muuten kuin ruoaksi on väärin aina ja
kaikkialla.
Moraalisen objektivismin vastakohtana pidetään usein
relativismia. Relativismin mukaan mitään universaalia hyvää tai pahaa ei ole. Kukin
ihmisyhteisö määrittää itse omat moraalinorminsa, eikä ole mitään objektiivista
keinoa laittaa eri moraalinormeja paremmuusjärjestykseen. Vaikka relativistin itsensä
mielestä olisi väärin tappaa eläintä huvin vuoksi, hänellä ei ole perustetta tuomita
yhteisöä, jossa toimitaan toisin.
Sarkissianin ja Phelanin mukaan valtaosa tavallisista
ihmisistä on moraalisia objektivisteja ja uskoo universaalien moraalitotuuksien
olemassaoloon. On kuitenkin avoin kysymys, mistä tällainen arjen objektivismi
saa käyttövoimansa. Mitä perusteita Tiina Tavallisella on ajatella, että hänen omat
moraalinorminsa koskevat ihmisiä yleisesti?
Sarkissian ja Phelan otaksuvat, että jumala voi toimia
objektiivisen moraalin takaajana ainakin niille, jotka uskovat häneen. Uskova
voi siis perustella tiettyjen moraalikäsitysten sitovuutta sillä, että on
olemassa kaikkivoipa jumala, jolla on valta asettaa kaikkia ihmisiä sitovia
kieltoja ja käskyjä. Jumalauskon lisäksi myös jumalakäsityksillä voi olla
merkitystä: Sarkissian ja Phelan testaavat omassa tutkimuksessaan oletusta,
jonka mukaan nimenomaan mielikuva rankaisevasta jumalasta ylläpitää uskoa
universaaliin moraaliin.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin internet-kyselynä, jossa kaikkiaan 189 eri-ikäistä miestä ja naista vastasi
uskonnollisuutta ja moraalista objektivismia mittaaviin monivalintakysymyksiin.
Tutkijat käyttivät uskoa Helvettiin rankaisevan jumalakuvan mittarina ja uskoa
Taivaaseen rakastavan jumalakuvan mittarina. Kun eri muuttujat laitettiin
samaan malliin, osoittautui, että usko Helvettiin oli ainoa moraalista
objektivismia lisäävä tekijä.
Ensimmäisen vaiheen tulokset viittasivat siis yhteyteen
rankaisevan jumalakuvan ja moraalisen objektivismin välillä: ne, jotka näkivät jumalan korostetun rankaisevana, olivat muita taipuvaisempia myös uskomaan
ihmisestä riippumattomaan hyvään ja pahaan. Tulokset jättävät kuitenkin
avoimeksi sen, kumpaan suuntaan vaikutus kulkee: saako käsitys rankaisevasta jumalasta ihmiset uskomaan moraalisiin universaaleihin vai pönkittääkö
moraalinen objektivismi ankaraa jumalakuvaa?
Tutkimuksen kahdessa seuraavassa vaiheessa Sarkissian ja
Phelan pyrkivät selvittämään vaikutussuhteen suuntaa. Tähän he käyttivät
psykologiassa verrattain suosittua priming-asetelmaa. Priming-kokeiden ideana
on se, että aikaisemmat ärsykkeet saattavat tiedostamatta vaikuttaa tulevaan
toimintaan. Sarkissian ja Phelan esimerkiksi antoivat kullekin tutkittavalle
joukon sanoja, joista muodostaa lauseita. Joillain tutkittavilla osa sanoista
liittyi jumaluuteen, rakastavuuteen tai rankaisevuuteen. Osoittautui, että
tutkimukseen osallistuneet kristityt, juutalaiset ja muslimit saivat
keskimääräistä korkeampia pisteitä moraalista objektivismia mittaavassa
kyselyssä, jos he olivat juuri ennen kyselyn täyttämistä muodostaneet lauseita
jumaluuteen liittyvistä sanoista. Sarkissianin ja Phelanin tulkinnan mukaan
jumaluuteen liittyvät sanat saivat tutkittavat ajattelemaan jumalaa, mikä lisäsi (ainakin tilapäisesti) heidän uskoaan yleispäteviin moraaliperiaatteisiin.
Tutkimuksen viimeisessä vaiheessa joukko tutkittavia sai
luettavakseen lyhyen tekstin, joka liittyi joko moraaliseen objektivismiin tai
moraaliseen relativismiin. Kontrolliryhmälle annettiin moraaliin liittymätön
teksti. Tämän jälkeen kaikki vastasivat jumalakuvia kartoittavaan
monivalintakyselyyn. Kävi ilmi, että objektivismista lukeneet olivat muita taipuvaisempia
korostamaan jumalan rankaisevuutta kyselyvastauksissaan. Tutkijoiden mukaan
ajatus objektiivisesta moraalista tuottaa myös ajatuksen sen takaajana
toimivasta oikeudenmukaisesta kaikkivaltiaasta.
Sarkissianin ja Phelanin tuloksiin liittyy kuitenkin
tiettyjä varauksia: Psykologiaa on viime vuodet koetellut niin sanottu
replikaatiokriisi, kun monia aiemmin saatuja tuloksia ei ole pystytty
vahvistamaan uusintatutkimuksissa. Tämä on johtanut aiempien työtapojen
uudelleenarviointiin ja saattanut kyseenalaiseksi monia vakiintuneita
käytäntöjä, priming mukaan lukien. Priming-tutkimusten tuloksia ei usein ole
pystytty toistamaan uusintatutkimuksissa, mikä on synnyttänyt epäluottamusta
koko tutkimusasetelmaa kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti