Cindel J. M. Whiten, Ara
Norenzayanin ja Mark Schallerin artikkeli ”The Content and Correlates of Belief
in Karma Across Cultures” ei ensivilkaisulla vaikuttanut kovinkaan
kiinnostavalta. Artikkeli esittelee kysymyssarjan, jolla mitataan uskoa karman lakiin – siis siihen, että hyvät teot palkitaan ja pahat teot
rangaistaan joko tässä tai tulevassa elämässä. En itse ole kovinkaan
kiinnostunut psykologisten mittarien suunnittelusta, ja ajattelinkin aluksi
jättää artikkelin kokonaan väliin. Ara Norenzayan on kuitenkin aiemmin
kirjoittanut vaikka mitä kiinnostavaa, ja päätin siksi antaa tällekin jutulle
mahdollisuuden. Enkä katunut. Mittarisuunnittelun ohella artikkeli käsittelee
nimittäin myös toista, huomattavan kiinnostavaa teemaa: onko usko karman lakiin
vain yksi kulttuurispesifi ilmentymä yleisinhimillisestä tarpeesta uskoa, että
oikeus toteutuu – että hyville ihmisille käy hyvin ja pahoille huonosti? Eli synnyttääkö
tarve uskoa oikeudenmukaiseen maailmaan yhdessä kulttuurissa karmauskoa ja
toisessa kulttuurissa esimerkiksi uskon Jumalan viimeisen tuomioon? Vai onko
karmausko sen sijaan oma ilmiönsä, jota ei voi kokonaan selittää muilla
psykologisilla ilmiöillä ja tarpeilla?
White, Norenzayan ja
Schaller tarkastelevat oman karmauskomittarinsa yhteyksiä muita uskomuksia
mittaaviin kysymyksiin ja toteavat, että karmaan uskovat ovat muita
taipuvaisempia uskomaan myös oikeuden toteutumiseen ja erilaisiin
yliluonnollisina pidettyihin ilmiöihin. Karmaan uskominen oli yhteydessä muun
muassa henkisyyteen, jumalauskoon ja käsitykseen maailman perimmäisestä
oikeudenmukaisuudesta. Karmausko ei kuitenkaan kokonaan selittynyt näillä
muilla uskomuksilla, vaan tutkijoiden mukaan ”karmausko on käsitteellisesti omaleimainen
psykologinen rakenne, joka ei ole pelkistettävissä yhdistelmäksi muita
yliluonnollisia uskomuksia, oikeudenmukaisuuteen liittyviä uskomuksia ja
altistumista tietyille kulttuurisille perinteille.”[1]
Karma sisältää ajatuksen siitä, että pahasta teosta voi seurata rangaistus
vasta pitkän ajan päästä (jopa tulevassa elämässä) eikä teolla ja seurauksella
välttämättä ole mitään ilmeistä syy-yhteyttä. Tämä erottaa karmauskon monista
maallisemmista oikeuskäsityksistä. Karma ei myöskään edellytä Jumalaa tai muuta
persoonallista toimijaa, jonka vastuulla palkitseminen tai rankaiseminen on; karma
on yliluonnollinen voima, joka muistuttaa enemmän luonnonlakia kuin juutalais-kristillisen
perinteen kaikkivoipaa tuomaria.
Tutkimuksen aineisto oli
kerätty Kanadasta, Intiasta ja Yhdysvalloista. Kuten oli odotettavaa, karmaan
uskottiin vahvemmin Intiassa kuin Pohjois-Amerikassa ja enemmän ”karmisten
uskontojen” (eli hindujen, buddhalaisten ja sikhien) kuin kristittyjen ja
ateistien parissa. Tutkimuksessa todettiin myös, että karmisten uskontojen kannattajat
uskoivat sitä voimakkaammin karmaan, mitä enemmän he osallistuivat
uskonnollisiin toimituksiin ja mitä uskonnollisempina he pitivät itseään. Kristittyjen
parissa uskonnollisuuden ja karmauskon välinen yhteys oli päinvastainen: muita
vakaumuksellisemmat kristityt olivat myös muita vähemmän taipuvaisia uskomaan
karmaan. Tutkimuksen perusteella usko karman voimaan riippuu pitkälti
sosiaalisista vaikutteista, ja karmaan uskovilla olikin usein lähipiirissään
muita, jotka jakoivat saman uskomuksen.
[1] ”[B]elief in Karma is a conceptually unique psychological construct
that is not simply reducible to a combination of justice beliefs, supernatural
beliefs, and exposure to specific cultural traditions.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti