(Teksti on alun perin julkaistu Depolarize-hankkeen blogissa.)
Tiedät varmaan sanonnan
”joukossa tyhmyys tiivistyy”? Ollessaan osa joukkoa ihmiset käyttäytyvät eri
tavalla kuin muuten. Sosiaalipsykologialla, ja erityisesti niin sanotulla
sosiaalisen identiteetin lähestymistavalla, on paljon sanottavaa siihen, mitä
joukossa tapahtuu. Mitä säännönmukaisuuksia ryhmäkäyttäytymisessä ilmenee?
Mistä ryhmien väliset konfliktit nousevat ja miten niitä voidaan purkaa?
Sosiaalipsykologian
keskeisin ryhmien välisiä suhteita selittävä teoria on sosiaalisen identiteetin
teoria (social identity theory, SIT),
jonka Henri Tajfel ja John Turner kehittivät 1960- ja 1970-lukujen taitteessa.
Teoriaa on sittemmin laajennettu ja täydennetty. Nykyään puhutaankin usein
”sosiaalisen identiteetin lähestymistavasta” (social identity approach, SIA), jonka piiriin luetaan sekä
klassinen SIT että sen perusteella kehitetyt myöhemmän teoriat, keskeisimpänä
itsekategorisoinnin teoria (self-categorization
theory, SCT).
Kuten nimikin sanoo,
sosiaalisen identiteetin lähestymistavan keskeisin käsite on ”sosiaalinen
identiteetti”. Tajfelin ja Turnerin jo klassiseksi muodostuneen määritelmän
mukaan sosiaaliset identiteetit ovat ”niitä osia yksilön minäkäsitystä, jotka
perustuvat hänen kokemiinsa ryhmäjäsenyyksiin” (oma suomennokseni). Koska
meistä jokainen on jäsenenä useissa erilaisissa ryhmissä, jokaisella on myös
useita erilaisia sosiaalisia identiteettejä. Näitä ovat esimerkiksi
sukupuoli-identiteetti, seksuaalinen identiteetti, sukupolvi-identiteetti,
ammatti-identiteetti, kansallinen identiteetti, uskonnollinen identiteetti,
etninen identiteetti, poliittinen identiteetti, alakulttuuri-identiteetti,
harrastusidentiteetti ja niin edelleen. On tärkeää huomata, että sosiaalisen
identiteetin lähestymistapa koskee yleisesti kaikkea ryhmäkäyttäytymistä ja
ryhmien välisiä suhteita. Seuraavat säännönmukaisuudet pätevät siis yhtä lailla
urheilujoukkueisiin, uskonlahkoihin, nuorisojengeihin ja ihan mihin ryhmiin
tahansa.
Sosiaalinen ja henkilökohtainen identiteetti
Sosiaalisen identiteetin
vastinparina on ”henkilökohtainen identiteetti”, kokemus omasta
erityislaatuisuudesta. Jos sosiaalinen identiteetti on yksilön vastaus kysymyksiin
”mihin minä kuulun” ja ”mikä yhdistää minua muihin”, henkilökohtainen
identiteetti vastaa kysymyksiin ”mikä tekee minusta yksilön” ja ”mikä erottaa
minut muista”. SIA:n mukaan henkilökohtainen ja sosiaalinen identiteetti ovat
aktiivisina eri tilanteissa. Erilaiset vuorovaikutustilanteet voidaankin
asettaa jatkumolle (ks. Kuva 1 alla) sen mukaan, missä määrin identiteetin eri
puolet ovat pinnalla – eli missä määrin tilanne koetaan yksilöiden välisenä ja
missä määrin taas ryhmien välisenä. Jatkumon toisessa päässä ovat pari- ja
ystävyyssuhteen kaltaiset ihmissuhteet. Harva kokee olevansa parisuhteessa
jonkin ryhmän edustajana, vaan yleensä parisuhde koetaan kahden yksilön
liittona. Klassinen esimerkki jatkumon toisesta ääripäästä on sota. Sotiminen
on korostetusti ryhmien välistä toimintaa. Sodankäynti käy jopa hieman
vaikeaksi, jos vastapuolen sotilaita alkaa ajatella yksilöinä eikä vain
”vihollisarmeijana”.
Useat tekijät vaikuttavat siihen, kumpaan päähän Kuvan 1 jatkumoa annettu vuorovaikutustilanne sijoittuu. Yhtäältä on tilanteita, joissa ihmiset ovat lähtökohtaisesti mukana ryhmän jäseninä. Esimerkiksi työpaikalla ammatillinen identiteetti on luonnostaan pinnalla. Toisaalta ihmiset eroavat toisistaan sen suhteen, kuinka tärkeitä eri ryhmäjäsenyydet ja siten eri sosiaaliset identiteetit heille ovat. Luterilainen identiteetti on arkkipiispalle todennäköisesti keskeisempi osa minäkäsitystä kuin kirkon satunnaiselle ”rivijäsenelle” ja aktivoituu siksi ehkä helpommin vuorovaikutustilanteissa.
Sisä- ja ulkoryhmä
Kun sosiaalinen
identiteetti on aktivoitunut ja vuorovaikutuksen osapuolet kokevat itsensä
korostuneesti ryhmien edustajina, tällä on tiettyjä säännönmukaisia vaikutuksia
heidän käyttäytymiseensä. SIA:n piirissä tehdyissä niin sanotuissa minimaalisen
ryhmän kokeissa (minimal group paradigm
experiment) on todettu, että ihmisillä on ryhmien välisissä tilanteissa
luontainen taipumus suosia ”omaa porukkaansa” eli niin sanottua sisäryhmää (ingroup). Sisäryhmän suosimista (ingroup bias) ilmenee jopa silloin, kun
ryhmät on muodostettu avoimen mielivaltaisesti. Toisin kuin usein ajatellaan,
sisäryhmän suosimisesta ei välttämättä seuraa toisten, eli niin sanotun
ulkoryhmän, sorsiminen (outgroup
derogation). Esimerkiksi omasta kotimaastaan voi olla ylpeä ilman, että
tästä seuraa aktiivista pahantahtoisuutta muita maita kohtaan.
Sisäryhmän suosiminen
näyttää olevan ihmisille luontaista, kun taas aktiivinen halu tehdä hallaa
ulkoryhmälle on tilannekohtaisempaa. Erityisen keskeinen ulkoryhmävastaisuutta
ruokkiva tekijä on uhka; ihmiset suhtautuvat vihamielisesti ennen kaikkea
ryhmiin, joiden he kokevat olevan uhka ”omalle porukalle”. Uhka voi olla
konkreettinen – toisen ryhmän koetaan kilpailevan oman ryhmän kanssa samoista
rajallisista resursseista tai jopa uhkaavan oman ryhmän olemassaoloa. Uhka voi
kuitenkin olla myös symbolinen ja kohdistua oman ryhmän arvoihin tai
maailmankuvaan.
Jännitteiden purkaminen
Sosiaalisen identiteetin
lähestymistavan mukaan pelkkä sosiaalisen identiteetin aktivoituminen saa siis ihmisen
kohtelemaan kanssaihmisiään eriarvoisesti sen mukaan, ovatko nämä sisäryhmää
vai ulkoryhmää – siis ”meitä” vai ”muita”. Eriarvoisuus ilmenee vähintään oman
sisäryhmän suosimisena, mutta sisäryhmään kohdistuva uhka tai muut vastaavat
tilannetekijät saavat helposti aikaan myös avointa vihamielisyyttä ulkoryhmää
kohtaan. Nämä ryhmäkäyttäytymisen yleiset lainalaisuudet huomioon ottaen ei
olekaan yllättävää, että sosiaalipsykologit ovat pyrkineet purkamaan ryhmien
välisiä jännitteitä ennen kaikkea häivyttämällä sisä- ja ulkoryhmän välistä
rajaa. Tähän on monia mahdollisia keinoja.
Yksi vaihtoehto on saada
vuorovaikutuksen osapuolet tutustumaan toisiinsa paremmin yksilöinä. Ajatuksena
on, että tämä aktivoi henkilökohtaista identiteettiä sosiaalisen sijaan ja
siirtää näin vuorovaikutustilannetta kohti Kuvan 1 jatkumon vasenta päätä.
Tilanteessa osallisena olevat eivät aja omien ryhmiensä etuja muiden
kustannuksella, jos he eivät koe edustavansa tilanteessa niinkään omaa ryhmää
vaan omaa itseään. Lähestymistavan heikkoutena on kuitenkin se, että se saattaa
parantaa ihmisyksilöiden keskinäisiä asenteita, mutta jättää ryhmien väliset
jännitteet ennalleen; tutustuttuaan muslimiin Isto Islamofobi saattaa edelleen
ajatella, että muslimit ovat terroristeja, ”mutta tää Ali on hyvä tyyppi”. Ongelmaa
on yritetty korjata lähestymistavoilla, joissa ihmiset kohtaavat toisensa
nimenomaan ryhmiensä edustajina. Esimerkiksi monet uskontodialogin muodot
lähtevät tästä lähtökohdasta. Riskinä kuitenkin on, että epämieluisa
kohtaaminen ryhmien välillä vain lisää entisestään niiden välisiä jännitteitä.
Niin kutsutun yhteisen
sisäryhmäidentiteetin mallin (common
ingroup identity model, CIIM) tavoitteena puolestaan on etsiä toisiinsa
vihamielisesti suhtautuville ryhmille jokin yhteinen ”kattoidentiteetti”, johon
samaistua. Erilliset ryhmät on toisin sanoen tarkoitus saada yhdistettyä osaksi
yhtä suurta ryhmää. Yhteisen sisäryhmäidentiteetin tehosta on saatu verrattain
paljon tutkimusnäyttöä: hollantilaisissa tutkimuksissa on esimerkiksi todettu,
että itsen kokeminen hollantilaiseksi – siis identifioituminen yhteiseen
hollantilaiseen kattoidentiteettiin – tuki turkkilais- ja
marokkolaistaustaisten muslimien myönteisiä asenteita sekä kansallista
enemmistöä että Alankomaiden yhteiskunnan muita vähemmistöryhmiä kohtaan. Haasteena
on kuitenkin eri ryhmiä yhdistävän kattoidentiteetin muodostaminen:
ryhmäjäsenyydet ovat ihmisille tärkeitä ja niistä ei hevin luovuta. Erityisesti vähemmistöt vastustavat usein ”ylhäältä päin tulevia”
uudelleenmäärittelyjä. Ratkaisuksi on ehdotettu niin sanottua
kaksoisidentiteettiä (dual identity);
sen sijaan, että esimerkiksi Suomen somalien tulisi olla joko ”suomalaisia” tai
”somaleita”, he voisivatkin olla ”suomensomaleita”.
Kaiken kaikkiaan
vaikuttaa siltä, että ryhmien välisiä suhteita voi parhaiten edistää
yhdistämällä eri lähestymistapoja tilanteeseen sopivalla tavalla: Jos kaksi
ihmistä tuleekin tilanteeseen ryhmiensä edustajina, heitä on silti hyvä tukea
tutustumaan toisiinsa myös yksilöinä. Enemmistön kohdalla on ehkä hyvä pyrkiä
yhteiseen sisäryhmäidentiteettiin ja vähemmistön kohdalla puolestaan kaksoisidentiteettiin.
Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä,
että enemmistösuomalaisia kannustetaan ymmärtämään suomalaisuus ihonväristä,
äidinkielestä ja uskonnosta riippumattomana identiteettinä, kun taas etnisiä
vähemmistöjä tuetaan samaistumaan sekä suomalaisuuteen että omaan
vähemmistöryhmään.
Tutkimusta sosiaalisesta identiteetistä
Kuten yllä jo totesin,
sosiaalisen identiteetin lähestymistapa pätee kaikenlaisiin ryhmiin, olivatpa
ne sitten uskonnollisia, kansallisia, poliittisia tai mitä muuta tahansa.
Lähestymistapa onkin osoittautunut käyttökelpoiseksi työkaluksi mitä
erilaisimpien ryhmäilmiöiden ymmärtämiseen. Olen itse mukana kahdessa Helsingin
yliopiston tutkimusryhmässä, joissa tehdään sosiaaliseen identiteettiin
liittyvää tutkimusta: Finnish
Interdisciplinary Study of Social Identity Transmission (FIDSIT, http://blogs.helsinki.fi/sosiaalinen-identiteetti) toimii teologisen tiedekunnan yhteydessä ja
tekee tutkimusta identiteettiprosesseista sekä historiallisessa että nykypäivän
kristinuskossa, juutalaisuudessa ja islamissa. Etnisten suhteiden sosiaalipsykologit (ESSO, https://blogs.helsinki.fi/esso-group/) puolestaan kokoaa nimensä mukaisesti yhteen
ennen kaikkea etnisten mutta myös muiden ryhmien keskinäisiä suhteita tutkivia
sosiaalipsykologeja.
Sosiaalisen identiteetin
teoriasta ja sen soveltamisesta ryhmien välisten jännitteiden purkamiseen voi
lukea esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisusta Vähemmistöjen väliset suhteet: Tutkimustuloksia ja toimintaehdotuksia
(Pauha & Jasinskaja-Lahti, 2017). Julkaisu on
vapaasti saatavilla osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-186-9
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti